Пальчыкавыя гульні - гэта не толькі стымул для развіцця гаворкі і дробнай маторыкі дзіцяці, але і адзін з варыянтаў зносін з блізкімі яму людзьмі. Праз дакрананні, маўленчае і эмацыйнае ўздзеянне ў форме пальчыкавай гульні Мы можам дапамагчы дзіцяці актыўна развівацца, умацаваць мышцы, развіць гаворку, эмацыйную сферу і інтэлектуальныя здольнасці, а таксама наладзіць больш цесны кантакт з навакольным светам.
У пальчыкавыя гульні можна гуляць не толькі на працягу дня, але і перад сном у ложку, паколькі яны спалучаюць у сабе элементы расслабляльнага масажу і калыханку. Пальчыкавыя гульні дапамогуць пазбегнуць капрызаў і створаць дзіцяці спакойны настрой. Пальчыкавыя гульні падахвочваюць дзяцей да творчасці. Дзіця будзе прыдумляць новыя вобразы і рухі. З узростам гульні ўскладняюцца, дзеці могуць разыгрываць пальчыкамі тэатральныя сцэнкі ці нават цэлыя спектаклі. Гульні з пальчыкамі - гэта тэатр, акцёры якога заўсёды з намі. А каб надаць персанажам вялікую выразнасць, дастаткова проста намаляваць на кончыках пальцаў вочкі, нос, усмешкі.
Асноўныя шляхі развіцця і ўдасканаленні дробнай маторыкі.
1.Пасіўная гімнастыка (масаж і самамасаж).
Найпросты метад - масаж (пагладжванне пальцаў рук у кірунку ад кончыкаў пальцаў да запясця). Пагладжванне праводзяць павольна і плыўна. Расціранне выконваецца канцавымі фалангамі некалькіх пальцаў. Вібрацыя заключаецца ў нанясенні наступных адзін за адным удараў кончыкамі напаўсагнутых пальцаў. Масаж і самамасаж з выкарыстаннем спецыяльнага мячыка з шыпамі неабходна выконваць рухамі па спіралі ад цэнтра далоні да кончыкаў пальцаў. Масажны мячык павінен быць цвёрдым, тады ўздзеянне будзе максімальным. У комплексе па развіцці і ўдасканаленні "тонкіх" рухаў пальцаў рук прапануецца самамасаж з "рабрыстым" алоўкам (ручкай) і шпулькай з-пад нітак.
2. Актыўная гімнастыка (гульні для развіцця дробнай маторыкі рук дзіцяці, развіцця тактыльнай адчувальнасці, дотыкі, рухомасці пальчыкаў). Гэта ўсім вядомыя канструктары, шнуроўкі, пазлы, рознакаляровыя прышчэпкі, мазаіка, пацеры, гузікі, запалкі, падліковыя палачкі.
Гульні-шнуроўкі развіваюць тактыльную адчувальнасць, сенсаматорную каардынацыю, дробную маторыку рук, прасторавае арыентаванне, дотык у дзіцяці, спрыяюць разуменню паняццяў «уверсе», «унізе», «справа», «злева», фармуюць навыкі шнуроўкі развіваюць творчыя здольнасці. У гульнях са шнураваннем гэтак жа развіваецца вакамер, увага, адбываецца ўмацаванне пальцаў і ўсяго пэндзля рукі, што, у сваю чаргу, уплывае на фармаванне і станаўленне гаворкі. Развіццю дробнай маторыкі спрыяюць заняткі з гульнямі, у якіх ёсць дробныя дэталі, напрыклад "мазаіка, канструктары "лега", маніпуляцыя з дробнымі прадметамі".
3.Пальчыкавая гімнастыка.
Людзі даўно заўважылі, што рух рук і пальцаў, якія суправаджаюцца кароткімі вершамі, дабратворна дзейнічаюць на развіццё дзяцей.
Пальчыкавая гімнастыка адыгрывае немалую ролю ў агульным развіцці дзіцяці. Гэта, першым чынам развіццё гаворкі, артыкуляцыйнага апарата, увагі, памяці. Разам з тым, гэта трэніроўка і ўмацаванне дробных цягліц і пэндзлі рукі, якое спрыяе лягчэйшаму засваенню прыёмаў малявання, лісты, гульняў на музычных прыладах і гэтак далей. Выконваючы практыкаванні для пальчыкаў, дзеці развучваюць і запамінаюць пацешныя вершы, прымаўкі, вучацца расказваць іх выразна, эмацыйна, развіваецца пачуццё рытму, фарміруецца паняцце гукавышыннасці, інтанацыйнай выразнасці, уменне валодаць сваім голасам. Практыкаванне заўсёды носіць гульнявы характар. Авалодаўшы практыкаваннямі пальчыкавай гімнастыкі, дзіця зможа "расказаць" рукамі цэлыя гісторыі.
4. Пальчыкавы тэатр і пальчыкавы тэатр ценяў.
Гаворка толькі пачынае фармавацца, а практыкаванні для пальчыкаў, мовы, вуснаў, пераўтвораныя ў дзіўную гульню, дапамагае ўмацоўваць і развіваць маўленчы апарат. Просты варыянт пальчыкавай лялькі - шарыкі ад пінг-понгу, на якіх намаляваны розныя выразы асоб розных персанажаў. У пальчаткавай лялькі падставай служыць пальчатка, галаву робіць з пап'е-машэ ці шыюць з тканіны.
Тэатр ценяў - гэта выдатная гульня. Добры ён тым, што для яго не трэба ніякага абсталявання, акрамя сваіх рук і фантазіі. Самае прывабнае ў тэатры ценяў - магчымасць пагуляць спантанна, без падрыхтоўкі, па настроі.
5. Су-джок-тэрапія - гэта апошняе сусветнае дасягненне ўсходняй медыцыны. «Су» па-карэйску – накіравана стымуляцыю высокаактыўных кропак адпаведнасці ўсім органам і сістэмам, размешчаных на пэндзлях рук і ступнях. Асабліва важна ўздзейнічаць на вялікі палец, які адказвае за галаву чалавека. Кончыкі пальцаў і пазногцевыя пласціны адказваюць за галаўны мозг. Масаж праводзіцца да з'яўлення цяпла. Выкарыстанне такога віду масажу садзейнічае павышэнню фізічнай і разумовай працаздольнасцю дзяцей.
6.Графічныя практыкаванні, маляванне пальцамі і далонькай, арыгамі.
Асоба месца ў развіцці графічным маторыкі займае штрыхоўка, абвядзенне па трафарэце фігур або прадметаў з выкарыстаннем простага і каляровага алоўка. Арыгамі - мастацтва складання фігур з паперы.
разгарнуць » / « згарнуць